branding

marketing

Drukwerk in het digitale tijdperk? Natuurlijk!

In het licht van een steeds groter wordende digitale wereld (zeker met het groeiende besef van de digitale nood in en na COVID-19 tijd) kan printmarketing een andere plaats hebben, maar “dood” van print is sterk overdreven. Marketing draait niet enkel om online aanwezigheid.

print is en blijft een haalbare en betrouwbare methode om je klanten te bereiken en jouw boodschap over te brengen.

Een brochure of ander drukwerk is tactiel en wordt, ondanks de digitale tijd waarin we leven, zeker nog gesmaakt. Het is deze tastbaarheid die de ruggengraat vormt van de printindustrie en waarom drukwerk altijd aanwezig is geweest en zal blijven. Gedrukte materialen geven je klanten de kans om je bedrijf meer dan eens te herontdekken. Als ze goed worden uitgevoerd, bieden ze een voelbare ervaring en is de kans groter dat ze worden bijgehouden. Digitale marketing kan op sommige gebieden kosteneffectiever zijn, maar de kans is kleiner dat de klant deze later vlot kan terugvinden of zal opslaan.

Ook wordt de moeite en zorg die je aan je print marketing besteedt, opgemerkt door je publiek en helpt het om het vertrouwen in je merk op te bouwen. De geloofwaardigheid van het merk is een van de belangrijkste factoren als het gaat om consumenten die een aankoopbeslissing nemen.

Belangrijk blijft natuurlijk dat alles over de volledige lijn uniformiteit uitstraalt. De branding (look and feel) van jouw bedrijf is steeds de sleutel van herkenning.

Combineren van online én offline marketing

Een brochure, boek, kaart, magazine of folder, … worden vrijwel altijd gelezen in tegenstelling tot een e-mail die je gemakkelijk kan negeren of zelfs onmiddellijk verticaal klasseren. Het is belangrijk om diverse communicatiekanalen in te zetten en niet de focus op één medium te leggen. Je kan klanten naar je website halen via offline communicatie of je kan via de online weg potentiële klanten een brochure laten aanvragen, stalen laten opvragen die verpakt zitten in een mooie box of bijvoorbeeld de gekochte artikelen uit je webshop vergezellen van een bedankkaartje of een promotieflyer of bon.

In je prospectie kan je als ondersteuning van de e-mailcampagne, een direct-mailing sturen (deze kan zelfs een extra leuk of nuttig element bevatten in de vorm van een gadget). Het is tweerichtingsverkeer.

Een van de grootste nadelen van digitaal is dat het altijd en overal aanwezig is. Mensen kunnen wat immuun zijn voor e-mails of online advertenties. Door het combineren met printmarketing heb je meer kans op een eerste emotionele reactie. Men zal geneigd zijn meer aandacht te besteden aan de gedrukte direct-mailing dan aan de e-mailversie. Dit vergroot de kans op een follow-through als er een call-to-action is. Het ene kanaal versterkt het andere kanaal.

 

Drukwerk voor iedereen

Nu iedereen een website heeft, is print voor een bedrijf een manier geworden om zich te onderscheiden van de concurrenten. Oké, we leven in een digitaal tijdperk maar al je eieren in een mand leggen als het gaat om het overbrengen van je boodschap is het recept voor mislukking. Print marketing biedt veel mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten. Indrukwekkende borden en posters trekken bijvoorbeeld de aandacht van mensen terwijl ze wandelen of rijden. Met visitekaartjes, brochures, banners of andere promotionele producten zullen je (potentiële) klanten het bedrijf blijven opmerken.

In print zijn er heel wat verschillende mogelijkheden. Een brochure kan er eenvoudig uitzien, maar evengoed heel chique. Belangrijk hierbij is dat je gaat nadenken wat bij jouw bedrijf past en hoe je naar buiten wil komen. Het heeft geen zin om materiaal te ontwerpen en te drukken dat er high-end uitziet als je dienst of product laagdrempelig is.

Als creatief bureau geloven we in het belang van print, terwijl we tegelijkertijd de digitale wereld omarmen.

Of heb jij bijvoorbeeld de bedrijfsvisie die duurzaamheid en ecologie hoog in het vaandel draagt? Dan kan je dit uitstralen in je drukwerk. Het gebruik van natuurvriendelijke inkt en het recycleren van reinigingsmiddelen maakt het printproces milieuvriendelijker dan ooit. Papier is trouwens een van ’s werelds meest gerecycleerde materialen.

Ook met een kleiner budget kan je al geweldige dingen doen om jouw communicatie extra kracht bij te zetten. Denk bijvoorbeeld aan flyers of een affiche, vaak wordt dit gezien als een medium om evenementen mee te promoten, maar je kan er evengoed je campagne mee tonen of acties aankondigen.

 

Mag het toch iets meer zijn?

Dan kan je gebruik maken van een UV-spot of 3D inkt. Hiermee ga je bepaalde delen van het drukwerke extra laten opvallen door ze te voorzien van een (glanzende) laag op bepaalde elementen. Je drukwerk komt hiermee tot leven.

Op zoek naar een brochure, uitnodiging, folder die meer luxe uitstraalt? Dan is blinddruk en/of foliedruk hetgeen je zoekt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een drukmethode die matte, glans- of metallicfolies aanbrengt op jouw drukwerk.

Verder kan je ook werken met een kapvorm in je drukwerk of delen laten uitlaseren, er zijn dus heel wat veredelingsmogelijkheden voor je drukwerk. Niet alleen in kapvorm kan je er uitspringen ook met layout, gebruik of vouwwijze kan je spelen.

Wil je opvallen in het straatbeeld? Maak gebruik van een totem, banners, vlaggen, belettering, grootformaat printing … je wordt van ver gezien en je ontvangt zo klanten met open armen. Beachvlaggen bijvoorbeeld kan je trouwens ook meenemen naar beurzen of andere events waar je zichtbaar wilt zijn.

“ Papier zal niet volledig vervangen worden door online – de twee kunnen perfect in harmonie samenleven. We houden er van – en vinden het noodzakelijk – om print en digitaal te combineren in ons advies en ontwerp. We zorgen er voor dat ze elkaar beïnvloeden, aanvullen en versterken. Ironisch wel om dit te schrijven en het vervolgens via sociale media te delen 😉 maar misschien heeft dit korte artikel aangetoond dat print niet dood is – het evolueert, zoals alles." aldus Peter – Creative Director

Wil je ook jouw boodschap overbrengen met drukwerk?