Digitale marketing

wat houdt digitale marketing precies in?

een hele resem tools, kanalen en platforms

De digitale wereld ontwikkelde afgelopen jaren bijzonder snel. Consumenten spenderen steeds meer tijd online en daar moeten merken dus ook aanwezig zijn. Dit geldt overigens ook voor de b2b-sector. Het is echter niet makkelijk alle tools, platforms en kanalen bij te houden. Gelukkig doet ons team dat voor jou.

neem contact op

SEO en GEO: zorg dat je website gevonden wordt

Waar we vorige jaren steeds zorgden dat jouw website te vinden was in zoekmachines als Google en Bing, veranderde het speelveld in 2024 stilaan. AI beïnvloedt zoekgedrag en -machines aanzienlijk. Het wordt zaak niet enkel nog rekening te houden met zoekopdrachten die trafiek naar je website generen, maar ook met zero-click content en resultaten in LLM's (ChatGPT, Claude, DeepSeek) en andere AI tools. Wij houden de vinger aan de pols en zorgen dat jouw website klaar is voor de (nabije) toekomst. 

Alles begint met een keywordonderzoek. We brengen de - voor jouw doelgroep - relevante zoektermen in kaarten optimaliseren op basis daarvan je websitecontent. Bovendien zorgen we dat jouw tools technisch helemaal op orde staan om goed te scoren. Laadsnelheden, gebruiksgemak en waardevolle content primeren. Het is al lang niet meer voldoende dat een zoekrobot je website kan crawlen en indexeren. Wij gaan voor content die jouw doelgroep helpt. De rest volgt vanzelf. Een gebruiks- en mobielvriendelijk design, structured data, waardevolle content ... Het zijn slechts enkele van de parameters waarmee Google jouw website quoteert en rangschikt. Wil je eerder lokaal aan jouw SEO werken? Ook dan zetten we je graag op het juiste spoor.

Advertising in de breedste zin van het woord

Identificeer de relevantste marketingkanalen voor je doelgroep en integreer ze in je advertentiestrategie. Denk aan sociale media, zoekmachineadvertenties (SEA), displayadvertenties, videomarketing, influencers en vergeet ook offline kanalen zoals tv, radio of print niet (daarover lees je hier meer).

Zorg ervoor dat je boodschap consistent is, maar pas die altijd aan naargelang het kanaal waarop ze te zien zijn. En aan je doelgroep en hun wensen, uiteraard. Het belangrijkste bij je advertisingstrategie? Een geïntegreerde-, consistente merkervaring bieden over verschillende kanalen heen.

Conversieoptimalisatie

Wil je (potentiële) klanten meer laten converteren? Meer laten aankopen, sneller contact laten opnemen, vaker laten inloggen in je klantportaal etc.? Conversieoptimalisatie brengt verschillende marketingdisciplines samen om de customer journey zodanig te optimaliseren dat jouw bezoekers, prospecten en klanten zo makkelijk en -snel mogelijk hun doel voltooien op je website.

De eerste stap in de conversieoptimalisatie is inzichtelijk maken wat bezoekers op je website doen. Heatmappingtools en mousetrackingsoftware geven ons een duidelijk beeld. We weten wat ze doen, waar ze afhaken of foutief klikken. Vervolgens zorgen we dat de weg richting de juiste conversies zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt. 

Sociale media

Goed socialmediabeheer vertrekt vanuit een duidelijke strategie en contentplanning. Die sluiten uiteraard aan bij je bedrijfsdoelstellingen en zijn aangepast aan de aard van de platforms waarvoor je (bewust) koos. Het komt erop aan om boeiende content te creëren voor jouw (verschillende) doelgroep(en) en die te brengen op de beste manier voor het juiste kanaal. 

Kies niet voor de hype (hi BeReal, Snapchat of TikTok) omwille van de hype. Kies voor die kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Zorg voor regelmatige, relevante, waardevolle berichten die niet alleen eenrichtingscommunicatie zijn. Sociale media zijn uitstekende platforms om te luisteren naar feedback, gebruikerservaringen en je klantenservice hierop af te stemmen.

E-mailmarketing en marketing automation

E-mail lijkt verouderd, maar het blijft een krachtig communicatiemiddel. Vrijwel iedereen heeft een e-mailadres en we zien nog steeds dat nieuwsbrieven vaak gelezen worden (als de inhoud een merwaarde biedt). Dat betekent dat je met e-mailmarketing een breed publiek bereikt: zowel bestaande klanten als potentiële leads. Bovendien controleren veel mensen dagelijks hun inbox, waardoor de kans op betrokkenheid en interactie met je boodschap vrij groot is.

Dankzij e-mailmarketing communiceer je rechtstreeks met je doelgroep en dat creëert een grote impact. Die kun je nog verhogen door een persoonlijke benadering te hanteren, met gerichte- en gepersonaliseerde inhoud, afgestemd op de specifieke interesses en behoeften van elke ontvanger. Dankzij marketing automation hoeft die personalisatie bovendien helemaal niet tijdrovend te zijn. 

Vergeet ook de kracht van cross-promotie niet uit te spelen. Gebruik bijvoorbeeld snippets of teasers van een blogartikel in je e-mail om mensen naar je website te leiden. Verwijs in e-mails naar je nieuwste videocontent en link terug naar je socialemediaprofielen. 

Contentmarketing

Een effectieve contentstrategie voor omnichannel marketing houdt in dat relevante, boeiende, consistente content maakt en verspreidt over verschillende marketingkanalen heen. Vertrek altijd vanuit de behoeften van je doelgroep. Los hun vragen en verzuchtingen op. Gebruik hierbij ook verschillende contentformats; blogs, video's, infographics of podcasts ... Zo sluit je boodschap steeds perfect aan bij de verschillende voorkeuren en kanalen. Beperk je dus niet tot die ene foto voor zowel Facebook, Instagram, LinkedIn en jouw blog. Wissel af en pas je steeds aan aan de opties die de verschillende kanalen bieden. 

Optimaliseer je blogartikelen voor SEO, pas je video's aan voor verschillende socialemediaplatforms en maak je e-mailcampagnes persoonlijk én relevant.

Webanalytics

Webanalysetools geven inzicht in kwantitatieve aspecten van je websitegegevens, zoals:

  • het aantal bezoekers,
  • conversies,
  • sessieduur,
  • bouncepercentages,
  • het profiel van jouw bezoekers,
  • ...

Hierdoor begrijp je beter hoe je website presteert, hoe groot je bereik is en welke content het beste werkt.

Kwalitatieve analytics hebben dan weer eerder betrekking op het begrijpen van gedrag, voorkeuren en ervaringen van je websitegebruikers. Dit kom je te weten door actief feedback te verzamelengebruikerstests en de analyse van heatmaps.

Door bronnenanalyse breng je in kaart welke kanalen het meeste verkeer genereren naar je website. Komen de meeste bezoekers via jouw e-mailcampagnes? Of organisch, via de zoekresultaten in Google? Of toch al via ChatGPT?

 

Conversieanalyse richt zich dan weer op het meten en analyseren van de acties die bezoekers doen op de website. Denk aan het invullen van formulieren, het plaatsen van bestellingen of het aanmelden voor nieuwsbrieven. Het helpt bij de identificatie van conversietrechters, knelpunten en het optimaliseren van conversiepercentages.

De bekendste tool is wellicht Google Analytics 4. Met GA4, dat gebruikmaakt van machine learning, krijgen we inzicht in het online gedrag van klanten en volgen we hun hele customer journey.

Ntriga configureert jouw GA4-account volgens de regels van de kunst, stelt duidelijke doelen en belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI's) in. Aangepaste doelen, conversies, dimensies of rapporten? Geen probleem. We gaan ook na welke integraties met andere Googleproducten mogelijk zijn, zoals Google Ads, Search Console en BigQuery, waardoor je nog meer inzicht vergaart in de prestaties van je marketingcampagnes.

We zorgen er bovendien voor dat alles gerapporteerd wordt zoals jij dat wilt. In een custom rapport op Looker Studio - of je eigen digitaal dashboard - geven we alle relvante metrics weer en voegen we - indien je dat wenst - een persoonlijk woordje uitleg toe. Een aantal keren doorheen het traject overlopen we alles tijdens een rapportagemeeting. Zo zijn we zeker dat je elke fase va het traject kan volgen en steeds weet wat onze inspanningen opleveren. 

Audiovisueel (digitale platformen)

We zijn visueler ingesteld dan ooit. Zeker jongere doelgroepen houden van video. Bovendien is deze content een krachtig middel om je merkidentiteit te versterken en verbeteren. Vertrek altijd vanuit het verhaal van je merk. Een specifieke toepassing van video zijn productdemos, die vaak duidelijker zijn dan productbeschrijvingen. Denk ook ruimer dan een upload naar YouTube. Wat dacht je van een Instagramstory of Reel? En is TikTok een plek waar jouw doelgroep vertoeft? 

Met video en audio (podcast?) laat je klanten aan het woord over hun positieve ervaring met je merk. Lenen zich eveneens uitstekend voor video en audio: tutorials en how-to's of achter-de-schermenreportages. Al eens gedacht aan audio branding? Net als je logo, kan ook een geluidje of deuntje vereenzelvigd worden met je merk. Wedden dat je weet hoe een Netflix klinkt bij het opstarten?