Minimalisme op de bedrijvencontactdagen 

Aan een beurs deelnemen en alles wat er bij komt kijken, hoe pak je dit aan? Het eerste wat je voor ogen moet houden is “Wat is mijn doelstelling?”. Of het nu gaat om merkbekendheid, het lanceren van een product, opvallen in de massa, of iets anders, dit doel moet duidelijk blijven.

Hoe loopt nu het proces bij het creëren van jouw stand en communicatie?

Ontwerp

Wat zijn de mogelijkheden volgens het budget? Kunnen we innovatieve ideeën aanhalen om ons doel te bereiken? Als ontwerper moeten we naar het groter geheel kunnen kijken, van afbeeldingen naar verlichting, van branding tot algemene indeling en gebruiksvriendelijkheid.

De ontwerper zal regelmatig met de installateurs en leveranciers afstemmen wat mogelijk is en wat niet. De ontwerpfase is dan ook een vallen en opstaan om variaties te kunnen brengen die toch het project eerbiedigen. Het uiteindelijke standontwerp zal namelijk de status van uw merk of bedrijf uitstralen!

In het geval van de Bedrijvencontactdagen is het een groepsstand van 10 bedrijven.

Elk bedrijf heeft iets te maken met een ander bedrijf, maar daarom niet iedereen met iedereen. Dit moest naar voor komen in het ontwerp. Daarnaast moest er een algemene rode draad zijn die kon worden toegepast voor alle bedrijven. Ditmaal kozen we voor sterke content en conversation starters door middel van een soort gestyleerde grafieken. In de hedendaagse communicatie is inhoud heel belangrijk geworden. Een merk moet worden beleefd en vertrouwd en dit kan alleen maar gebeuren als haar inhoud als geloofwaardig en relevant wordt aanzien. We ontwierpen daarom met MAQUINA de gehele stand rond echte inhoud en dit onder de noemer “Talk is cheap, facts speak“. Elk bedrijf toonde door middel van verlichte grafieken, in haar eigen grafisch patroon, 3 sterke persoonlijke feiten. Conversation starters, ijsbrekers. Om het geheel niet te verliezen in een kakofonie van kleuren, patronen en stijlen, minimaliseerden we alles tot zwart en wit.

Het element van persoonlijke transparantie & feiten werd ook in het standconcept doorgetrokken door haar openheid en bijvoorbeeld de transparante doeken aan de zijkanten. De bedrijven werden op de vloer figuurlijk verbonden door een zwarte lijn. Het resultaat was een volledige witte stand met witte pilaren, witte bar gecombineerd met zwarte belettering. De bedrijfsleiders en collega’s van de respectievelijke bedrijven waren gekleed in wit hemd, catering in het zwart.

De gehele stand werd nog opvallender gemaakt door kleuren te laten veranderen door middel van verlopend fel gekleurd licht. De transparante doeken op de zijkanten werden gelijklopend opgelicht alsook de pilaren met de geïllustreerde grafieken & logo’s. Maar met de stand alleen is de kous nog niet af. MAQUINA tekende daarnaast ook nog alle andere elementen uit. En dat is niet min. Uitnodigingen, badges & naamkaartjes, belettering, e-mailhandtekeningen, microwebsite, beeldvorming voor social kanalen, en meer werden in de conceptstijl voorgesteld en uitgewerkt.

Productie, installatie & testen

Nu schieten de bedrijven die de stand zullen bouwen pas echt in gang. Wat vooraf in het magazijn kan worden gebouwd wordt al gemaakt, zodat er minder tijdsdruk is op de opbouwdag zelf. Op dit moment worden eventuele naar boven gekomen hekelpuntjes getackeld en wordt er bijgestuurd waar nodig. Na de voorbereiding komt de installatie ter plaatse. De grote stand van 142 m2 moet er staan in slechts 2 opbouwdagen. Alle leveranciers moeten worden getimed en op elkaar afgestemd. Vloer, muren, water en afvoer, elektriciteit en techniek, … Alles moet vloeiend kunnen worden geassembleerd samen met de elektrische toestellen zoals tv, tablets, leds die leven brengen in de statische stand. Alles wordt degelijk getest zodat problemen worden voorkomen bij de live beursdagen.

Project management

In elk van bovenstaande fases is het belangrijk om overzicht te bewaren. Dit gebeurt door één coordinator, één gemeenschappelijk contactpunt. Hier was dat MAQUINA. De projectbeheerder communiceert doorheen heel het proces met de verschillende leveranciers en klanten. Hierdoor ontlast je de druk bij de standhouders en kunnen die zich blijven concentreren op hun core business. Natuurlijk wordt er op regelmatige basis doorheen het traject overlegd en beslist in de projectvergaderingen.

Mensen bewegen en data collecteren

Voor de beursdagen aanbreken is de marketingmotor al aan het draaien. Er werden uitnodigingen gemaakt die via post verstuurd zijn naar alle gewenste klanten of prospects en daarna volgden de e-mails. De pers en de social kanalen worden mee ingezet en dit alles in de stijl van het standconcept. Men kan gratis registreren met specifieke codes per standhouder.

Dan is het zover. De beurs.

Door de openheid van de stand en haar opvallend minimalisme trokken we al mensen aan. Men liep door de stand van de ene gang naar de andere en men las enkele grafieken tussendoor. Maar er was meer nodig om mensen ook tot actie te bewegen.

Daarom creëerden we een spelelement tijdens de beursdagen. Bezoekers konden, door een persoon aan te spreken, een jeton ontvangen waarmee ze in de drankautomaten, van één van onze deelnemende bedrijven op onze stand natuurlijk, een blikje konden halen. Dit blikje toonde een code die ze konden doorgeven aan onze hostess. Zij controleerde live of het een winnende code was. Niet gewonnen? Je hebt je blikje om je verdriet te verdrinken 😉 Altijd prijs dus.

Bekijken we samen eens jouw beurscommunicatie?

Mail ons je briefing
Of bel op +32 (0)51 14 01 74

Back

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Share
Om de werking van deze site zo optimaal mogelijk te houden, maken wij gebruik van enkele cookies. Je leest er alles over in onze privacy policy.
Holler Box